wtorek, 24 lutego 2015

Radzka radzi: bądź kobieca!

To nie będzie lukrowana laurka, nie będzie to też jakiś "bilans plusów i minusów" tej książki. Raczej moja subiektywna ocena, to co mi się podoba, a co nie. Zapraszam na recenzję poradnika Magdaleny Kanoniak Radzka radzi: Tobie dobrze w tym!



Radzka radzi: Tobie dobrze w tym! to chyba obecnie najpopularniejszy w Polsce poradnik modowy. Przeczytałam go od pierwszej do ostatniej strony. Zależało mi na tym, żeby przeczytać całość, a nie tylko swoją wybraną sylwetkę i uważam, że była to dobra decyzja. Lekturę potraktowałam nie tylko jako poradnik dla mnie, ale przede wszystkim skarbnicę wiedzy w kwestii projektowania. Jako, że coraz mocniej wiążę się z krawiectwem - chciałam poszerzyć swoją wiedzę jakie ubrania dopasowywać do sylwetek. Spełnianie marzeń klientek (i klientów) to z pewnością wspaniała sprawa, ale przecież ślepe uszycie wyśnionej sukienki może okazać się katastrofą! 
O samym poradniku wiele recenzji już napisano, ale ja przyznam się, że specjalnie żadnej wcześniej nie przeczytałam. Mam nadzieję, że dzięki temu moja ocena będzie niczym niesugerowana i całkowicie subiektywna :)

Zacznijmy od tego, na podstawie czego się książki nie ocenia, czyli od wyglądu :) Muszę przyznać, że oprawa graficzna jest świetna! Rysunki są naprawdę genialne, zresztą sami zobaczcie:


Książka jest bardzo solidnie wydana. Zazwyczaj nie lubię twardych opraw, ale w tym przypadku jest to naprawdę dobre rozwiązanie, ponieważ jest to poradnik na lata. To zdecydowanie nie jest sezonowa publikacja, mająca zastosowanie tylko przez określony czas. Widać, że autorka zwraca uwagę na detale - zwykła zakładka w formie wstążeczki, a jak miło, że jest :D
Książka jest kolorowa, estetyczna i przyjemna w odbiorze. Zwróciłam jednak uwagę, że w przyszłym wydaniu koniecznie trzeba poprawić niektóre ze zdjęć. Zbyt głęboka czerń sprawiła, że ubrania są mało czytelne. O ile w przypadku całościowego "zlania się" stroju przykładowej sylwetki, jest to nawet pozytywne; tak całkowicie niewidoczne detale opisywanej kurtki są wyjątkowo denerwujące. 

Kurtka podobno z baskinką...
...i płaszcz podobno jednorzędowy :)

Wracając do określenia, że jest to "solidna" książka - pisarka podeszła do tematu rzetelnie. Lektura liczy sobie 300 stron i z pewnością nie można jej sobie szybciutko przeczytać w jeden wieczór. Podczas lektury można "wyczuć", że celem jest rzeczywista pomoc w doborze odpowiednich ubrań. Każda sylwetka jest traktowana personalnie, czytelnik jest ważną postacią tej książki (jakkolwiek to brzmi :P). Nawet w jednej z części znalazłam słowa, w których Magdalena Kanoniak pisze Ponieważ (...) chcę mieć pewność, że Ci pomogę, przygotowałam dla Ciebie więcej kreacji (...) niż dla pozostałych typów figury. - wielki plus ode mnie za podejście :)


Teraz możemy przejść do treści. 
Radzka dzieli sylwetki na cztery rodzaje i każdą z nich szczegółowo omawia. Najbardziej doceniam to, że żadna z nich nie jest "zła". Od książki bije empatia dla czytelniczki i jej wyglądu. Każda sylwetka ma atuty, które trzeba podkreślać! Radzka uczy akcentować kobiecość i mocne strony każdej figury.
Wszystkie stylizacje są dokładnie opisane, a także zawierają opis gdzie można kupić ubrania je tworzące. Stylizacje są trafne i bardzo podoba mi się w nich to, że to nie są jakieś wydumane dziwactwa tylko normalne ubrania, które można i chce się nosić :)
Tylko jedna ze stylizacji mnie nie przekonuje. Mam na myśli sukienkę dla figury o szerokich ramionach:


Jak dla mnie taki rodzaj "góry" wyjątkowo eksponuje ramiona, przez co wydają się jeszcze szersze. A wzór przypomina mi trochę Freda Flinstona :P

Inną rzeczą, która z kolei bardzo mi się podobała to uwagi na czerwonym tle :) I te małe zdjęcia Magdaleny są naprawdę fajne, taki mały, "radzkowy" dobry duszek, pomocnik ;)


Bardzo przypadły mi do gustu, bo są trafne i dobrze wyjaśnione. Rada na zdjęciu odnosi się akurat do ubierania warstwowego. Ale biorąc pod lupę przykład płaszcza, dowiadujemy się, że przy danej sylwetce unikaj dwurzędowego płaszcza, bo on sprawia, że sylwetka wydaje się... Wytłumaczenia są proste i logicznie objaśnione. Dzięki temu mogę je odnieść do przeciwnej sylwetki - jeśli masz inną sylwetkę śmiało noś dwurzędowy płaszcz. Poprzez tłumaczenie jak "działa" dana rzecz, nasz wiedza się utrwala. 

Jak część z Was wie, jestem dopiero uczącą się krawcową. Zaocznie chodzę na kurs zawodowy przygotowujący do egzaminów najpierw na kwalifikację krawca, a później technika technologii odzieży. Jednak dziennie jestem studentką filologii polskiej. Dlatego na poprawność językową jestem bardzo wyczulona (nie żebym sama nie robiła błędów :P).
Dlatego od razu zauważyłam powtórzenia, a było ich kilka. Niektóre opisy odnoszące się do sylwetki modelkowej i jabłuszka były słowo w słowo takie same... Ja rozumiem, to bardzo podobne figury, ale poważnie, "kopiuj - wklej"? A wystarczyło tylko trochę pozmieniać, nie wiem jakieś synonimy, czy cokolwiek. Radzka, do poprawki :)

Pora na podsumowanie. To jest bardzo dobry modowo-sylwetkowy poradnik.
Zdjęcia, rysunki, grafiki są przepiękne. Autorka napisała tą książkę, aby pomóc, sama się w niej nie narzuca, nie opisuje swoich historii (pamiętam tylko jedną), to publikacja przede wszystkim dla czytelnika. Oprócz typowych porad odnoszących się do konkretnych typów sylwetek można znaleźć inne, równie świetne rozdziały. Przeczytamy u Radzkiej o psychologii koloru (rzadko się na to zwraca uwagę, a to przecież takie oczywiste!), o modowych mitach, o zasadach dress codu, o zakupach on-line, o rodzajach materiałów i jeszcze wiele innych, ciekawych rzeczy, ale co będę wszystko zdradzać :)
Jeśli oglądacie Radzką na YouTube i zastanawiacie się czy warto mieć także poradnik Radzka radzi: Tobie dobrze w tym!, to chciałabym rozwiać wątpliwości. Warto.

Pozdrawiam,
Dosia 

______________________
FACEBOOK:
https://www.facebook.com/redstrawberrylips/
SKLEP Z KOSZULKAMI:
http://redstrawberrylips.cupsell.pl/

2 komentarze:

  1. Bardzo przyjemna recenzja. Rozejrzę się za tym poradnikiem, lubię przeglądać i czytać takie publikacje w czasie relaksu.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Red Strawberry Lips , Blogger